V prvom rade treba povedať, že nie každý občan EÚ, ktorý sa rozhodne presťahovať sa do Rakúska, má automaticky právo na dlhodobý pobyt. Podľa zákona EÚ o voľnom pohybe občanov (po nemecky zvanom EU Freizügigkeitsgesetz (RL 2004/38/EG)), právo na dlhodobé sa zdržiavanie na území Rakúska (alebo všeobecne iného členského štátu EÚ) máte iba vtedy, ak spĺňate nasledujúce podmienky:
Máte v Rakúsku prácu alebo vykonávate samostatnú zárobkovú činnosť (živnosť) ALEBO
Aktívne si v Rakúsku hľadáte prácu ALEBO
V Rakúsku študujete A ZÁROVEŇ
Máte k dispozícii pre seba a Vašu rodinu dostatočné množstvo existenčných prostriedkov na život v Rakúsku a zároveň dostatočné zdravotné poistenie
Ak ste rodinný príslušník osoby, ktorá už povolenie má, nemusíte spĺňať hore uvedené podmienky
Tieto pravidlá majú svoje dôvody. Ten najpodstatnejší z nich je zamedzenie situácií, kedy si občan jedného členského štátu zriadi pobyt v inom štáte EÚ IBA za účelom zneužívania výhodnejšieho sociálneho systému. Treba si uvedomiť, že nie všade je sociálny systém nastavený rovnako ako na Slovensku. Napríklad nárok na poberanie materského príspevku a rodinných prídavkov v Rakúsku máte už vtedy, ak máte v Rakúsku zriadený legálny trvalý pobyt. Nemusíte mať odrobený ani rok. Bližšie informácie k materskej v Rakúsku nájdete tu.
Prisťahovalecké oddelenie magistrátu (vo Viedni je to Magistrat 35) má za úlohu presne takéto zámery “zneužitia” odhaliť a v najhoršom prípade odoprieť občanovi iného členského štátu právo na dlhodobé zotrvanie v krajine. Inak povedané, nevystavia mu “Anmeldebescheinigung”.
Ako cudzinec žijúci v Rakúsku sa teda pri žiadosti o poberanie niektorých sociálnych dávok musíte preukázať týmto dokumentom o povolení pobytu. Iná situácia nastáva, ak ste “Pendler” (dochádzate za prácou) a v Rakúsku pracujete, vtedy na Vaše sociálne dávky žiadne Anmeldebescheinigung nepotrebujete.
Na vybavenie Anmeldebescheinigung treba do 4 mesiacov od príchodu do Rakúska (smerodajný je údaj na Vašom Meldezettel) priniesť na úrad kópie a originály nasledujúcich dokumentov: cestovného pasu alebo občianskeho preukazu, potvrdenie od zamestnávateľa o pracovnom pomere (pracovná zmluva) alebo živnostenský list, dôkaz o dostatočnom finančnom zabezpečení (napr. výpisy z účtu, sporenia), dôkaz o dostatočnom zdravotnom poistení (kópia e-card), ak ste študent, tak dôkaz o štúdiu v Rakúsku (potvrdenie od univerzity), pre rodinných príslušníkov rôzne iné dokumenty (sobášny list v prípade manželov, rodný list v prípade dieťaťa atď.). Za žiadosť sa platí poplatok 55 eur.* Ďalšie informácie nájdetetu.
Čas, ktorý úrad potrebuje na to, aby Vám vystavil Anmeldebescheinigung, je podľa skúseností rôzny. Ja osobne som ho dostala asi až po roku. Preto Vám neodporúčam so žiadosťou otáľať moc dlho. Okrem 55 eur si na úrad pribaľte aj dobré nervy. Rady sú dlhé a treba rátať s niekoľko hodinovým čakaním.
Ak máte s Anmeldebescheinigung iné skúsenosti, než som opísala hore, prosím uveďte ich v diskusii. Je mi známy prípad, že úradníčka na oddelení prisťahovalcov v Burgenlande odmietla prijať žiadosť o vystavenie Anmeldebescheinigung z dôvodu, že sa daná osoba nehlási na trvalý pobyt, ale iba pobyt vedľajší. Údajne v takomto prípade dokument netreba. Podľa vyjadrenia Magistratu 35 vo Viedni je však potrebný aj pri vedľajšom pobyte. V zákone sa hovorí iba o dlhodobom pobyte a nerozlišuje sa medzi trvalým a vedľajším. Preto by som verila skôr vyjadreniu viedenského magistrátu.
Ešte jedno dôležité upozornenie na záver. Osoby, ktoré prišli do Rakúska pred 1.januárom 2006 a nahlásili sa podľa vtedy platných predpisov si nemusia ísť vybaviť Anmeldebescheinigung.
*Oprava (17.4.2015): viacerí čitatelia ma upozornili, že za vystavenie potvrdenia neplatili nič, 15 eur alebo iné čiastky. Je možné, že výška poplatku sa zmenila na 15 eur alebo/a že je iná v každom Bundeslande (kraji). Viacerí z Vás tiež píšu, že dokument sa už dá dostať na počkanie.