Ako si v Rakúsku nahlásiť pobyt a na čo si treba dávať pozor?

Autor: Lucia Matúšková | 2.4.2015 o 18:37 | (upravené 3.4.2015 o 22:59) Karma článku: 11,14 | Prečítané:  10732x

Ak sa plánujete presťahovať do Rakúska a nie ste si istí, ako to vlastne s nahlasením pobytu funguje, nasledujúcich pár riadkov by Vám mohlo pomôcť. V podstate to nie je veľmi zložitý proces a podľa vlastnej skúsenosti ani nie je časovo náročný. Je však pár vecí, na ktoré si pri nahlásení pobytu musíte dávať pozor.

Povinnosť nahlásiť sa na úrade Vám vzniká už po troch dňoch. Máte pritom na výber medzi nahlásením „Hauptwohnsitz“ (trvalý pobyt) alebo „Nebenwohnsitz“ (prechodný pobyt). Pobyt si musíte nahlásiť na úrade zvanom „Meldebehörde“ (alebo taktiež „Meldeamt“, vo väčších miestach je to „Magistrat“) vo Vašom obvode najneskôr do troch pracovných dní od začiatku pobytu. Všeobecne platí, že dodržiavanie tejto lehoty nie je veľmi kontrolované. Napriek tomu Vám odporúčam nahlásiť sa čo najskôr, hlavne ak naozaj mienite v Rakúsku tráviť väčšinu času. Dokument, ktorý potvrdzuje Váš pobyt, sa volá „Meldezettel“ a budete ho veľmi často potrebovať, napríklad pri nástupe do zamestnania, kúpe paušálu u mobilného operátora, či otvorení bežného účtu v banke. Pri nahlásení pobytu sa musíte preukázať dokladom totožnosti. Pas alebo občiansky preukaz Vám úplne stačí. Vodičský preukaz nie je akceptovaný ako doklad totožnosti (ale napríklad pošta ho bežne ako doklad totožnosti uznáva). Ďalej budete potrebovať vypísaný formulár zvaný „Meldezettelformular“. Podobne, ako keď si prihlasujete pobyt na Slovensku, aj tu potrebujete potvrdenie od majiteľa, že na mieste, kde sa nahlasujete, naozaj bývate. Rakúsko je v tomto prípade liberálnejšie ako Slovensko a na potvrdenie pobytu Vám stačí, že majiteľ  formulár podpíše. Majiteľ teda nemusí byť priamo s Vami na úrade prítomný. Ak si prenajímate byt, obráťte sa teda na majiteľa alebo na správu domu („Hausverwaltung“). Správa domu v Rakúsku často figuruje ako prenajímateľ a jedná v mene majiteľa. Ak Vám byt prenajala správa, obráťte sa so žiadosťou o potvrdenie pobytu priamo na ňu. Ďalej je tu možnosť, že ste si prenajali izbu a bývate spolu s hlavným nájomníkom („Hauptmieter“). Tento fakt musí byť uvedený vo Vašej nájomnej zmluve a ak Vy figurujete ako podnájomník („Untermieter“), je hlavný nájomník oprávnený podpísať Váš Meldezettel miesto majiteľa.

Na formulári je uvedené políčko s názvom ZMR číslo. Ak sa hlásite v Rakúsku na pobyt po prvýkrát, toto políčko nechajte prázdne. ZMR je čosi ako Vaše identifikačné číslo, ktoré Vám systém pri prvom nahlásení sám vygeneruje. Ak si prehlasujete adresu v rámci Rakúska, ZMR číslo opíšte z Vašeho starého Meldezettel.

Na formulári musíte uviesť okrem štandardných políčok ako meno, dátum a miesto narodenia, pohlavie, štátnu príslušnosť, rodinný stav a pod. aj Vaše vierovyznanie. Toto políčko nepodceňujte a veľmi dobre si zvážte, akú informáciu poskytnete. Rakúsko je totiž jeden z mála štátov v Európe, kde je cirkev oddelená od štátu. Štát neplatí cirkvi na jej fungovanie z peňazí daňových poplatníkov a tá si vyžaduje platenie cirkevných poplatkov priamo od svojich veriacich (tzv. Kirchenbeitrag). Tento nárok je zakotvený v zákone a ako náhle máte nahlásený trvalý pobyt v Rakúsku a hlásite sa k jednému z Rakúskou republikou uznávaných náboženstiev, musíte cirkevný poplatok zaplatiť. V opačnom prípade Vám hrozí aj exekúcia. Magistrát musí podľa zákona danú cirkev oboznámiť, ak ste sa pri nahlásení pobytu prihlásili k jej náboženstvu. Cirkev Vás potom sama kontaktuje a pošle Vám účet. Ak ste bez vierovyznania, neodporúčam Vám nechať políčko prázdne. Najmä katolícka cirkev sa zvykne ozvať so žiadosťou o dokázanie Vašeho vierovyznania. Ak v políčku uvediete “Ohne Religionsbekenntnis”, to znamená bez vierovyznania, nikto Vás už kontaktovať nebude. V prípade nahlásenia vedľajšieho pobytu v Rakúsku Vám povinnosť platiť poplatok nevzniká. Ak Vám cirkev už vyrúbala vysokú cirkevnú daň, nezúfajte! Až do výšky 400 eur ju po vyplnení daňového priznania dostanete od štátu naspäť.*

Po odovzdaní formulára následne dostanete od úradu Meldezettel. Odporúčam Vám si ho pre istotu na mieste skontrolovať. Sama som sa musela na úrad totiž vracať, kedže ma označili za občianku Slovinska miesto Slovenska :).

V prípade, že chcete ostať v Rakúsku na dobu minimálne troch mesiacov, budete potrebovať aj „Anmeldebescheinigung“. K tejto téme sa vyjadrím v neskoršom článku.

A na záver dobrá správa. Prihlásenie pobytu v Rakúsku Vás okrem trochy času nič nestojí. Nahlásiť pobyt za Vás môže aj poverená osoba („Bote”), ktorej nemusíte dávať ani splnomocnenie. Stačí Váš podpis na formulári a Váš doklad totožnosti. :)

*Oprava k 3.4.2014: Cirkevný poplatok znižuje Váš základ dane, dostanete preto naspäť iba časť cirkevného poplatku v závislosti od Vášho daňového zaťaženia. Ospravedľňujem sa za pôvodne mylnú informáciu.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár Marek Vagovič.

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Žiaden záujemca neponúka cenu, ktorá by uspokojila U. S. Steel. Predaj neuzavreli.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?